
Yargıtay kararıyla emekli maaşları nasıl yükselecek?
Manisa ve Türkiye genelinde milyonlarca emekli adayını yakından ilgilendiren tarihi bir yargı kararı ortaya çıktı. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, farklı sigorta statülerinde (SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı) prim ödeyen vatandaşların, kendileri için en avantajlı olan statüden emekli olabilmesinin önünü açtı. Bu kararla birlikte, SGK'nın "son 7 yıl" kuralı nedeniyle mağdur olan ve maaşı düşürülen binlerce kişi için yeni bir dönem başladı.
Yargıtay kararı ne getiriyor? Emeklilikte yüksek maaş nasıl alınır?
Karara konu olan dava, SSK’da 6 bin 730 gün, Emekli Sandığı’nda 450 gün ve Bağ-Kur’da 2 bin 92 gün primi bulunan bir vatandaş tarafından açıldı. 2002 yılında emeklilik talebinde bulunan vatandaş, SSK şartlarına göre 25 yıllık sigortalılık süresini ve 5 bin prim gününü doldurmuş olmasına rağmen, SGK tarafından Bağ-Kur statüsüne tabi tutuldu. SGK, "son 7 yıllık hizmet süren Bağ-Kur ağırlıklı" gerekçesiyle vatandaştan 9 bin günü tamamlamasını istedi ve maaşını düşürdü.
Bunun üzerine vatandaş, dezavantajlı Bağ-Kur günlerinin sayılmaması talebiyle yargıya başvurdu. Yerel İş Mahkemesi, "Sigortalı hizmet birleştirilmesine zorlanamaz, hak sahibinin iradesine üstünlük tanınması esastır" diyerek vatandaşı haklı buldu. SGK'nın itirazları üzerine dosyayı inceleyen Yargıtay Hukuk Genel Kurulu da, vatandaşın Emekli Sandığı ve SSK günlerinin birleştirilip, kendisini mağdur eden Bağ-Kur hizmetinin hesaba katılmamasını haklı bularak kararı onadı.
SGK Başuzmanı İsa Karakaş'tan kritik açıklama: 'Hukuksal bir devrim'
Türkiye Gazetesi'ndeki köşesinde bu kararı değerlendiren SGK Başuzmanı İsa Karakaş, kararı "emeklilikte hukuksal bir devrim" olarak nitelendirdi. Karakaş, yıllarca farklı statülerde çalışıp en son çalıştığı kurumun ağır şartlarına mahkûm edilen binlerce vatandaş için bu kararın bir çıkış kapısı olduğunu vurguladı. Karakaş, "Yargı bu kararla, 'Kurumların dayatması değil, vatandaşın lehine olan hak ve irade esastır' demiştir. Birden fazla sigorta statüsü olanlar, artık işlerine gelen, kendilerine en yüksek maaşı ve en erken emekliliği sağlayan statülerin birleştirilmesini talep edebilecek; istemediklerini sistemin dışında tutabilecektir" ifadelerini kullandı.
Bu karar, özellikle Manisa’da farklı iş kollarında çalışmış ve sigorta statüsü değişmiş binlerce vatandaş için büyük önem taşıyor. Artık emeklilik başvurusu yaparken veya mevcut emekli maaşını düşük bulan vatandaşlar, bu emsal kararı gerekçe göstererek yüksek maaş için dava açabilecek.
Yazar
Manisa siyaseti ve yerel yönetimlerin deneyimli kalemi. 15 yılı aşkın muhabirlik geçmişiyle belediye haberlerini ve şehir politikalarını yakından takip ediyor. Şehzadeler doğumlu, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Kamu Yönetimi mezunu.
Sıkça Sorulan Sorular
Yargıtay kararından kimler yararlanabilir?+
Farklı sigorta statülerinde (SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı) prim ödemiş olan tüm vatandaşlar yararlanabilir. Özellikle SGK'nın "son 7 yıl" kuralı nedeniyle mağdur olan ve düşük maaş bağlanan kişiler bu kararı emsal göstererek dava açabilir.
Emekli maaşım düşük, bu karar sayesinde maaşımı artırabilir miyim?+
Evet, mümkün. Eğer farklı statülerde prim gününüz varsa ve size en yüksek maaşı sağlayacak statüyü seçmek istiyorsanız, bu Yargıtay kararını gerekçe göstererek SGK'ya başvuruda bulunabilir veya dava açabilirsiniz.
Bu karar sadece yeni emekli olacaklar için mi geçerli?+
Hayır. Halihazırda emekli olmuş ve maaşı düşük olan vatandaşlar da bu emsal kararı kullanarak maaşlarının yeniden hesaplanmasını talep edebilir. Ancak bu süreçte bir avukat yardımı almak ve dava açmak gerekebilir.